MIÉRT ADNÁM EL?
Van az a helyzet, amikor
- felépített egy céget, amelynek évtizedeken át volt a gazdája, de úgy alakult az élete, hogy nem tud vele többet foglalkozni, és nincs kinek átadni. Eladná, de hogyan?
- váratlanul örökölt egy céget, de nem ért sem az iparághoz, sem a cégvezetéshez. Eladná, de hogyan?
- szüleik szívvel-lélekkel építették cégüket, a testvéreivel mind várományosai voltak, de szüleik halála után nem tudnak megállapodni a folytatásról. Eladnák, de hogyan?
MIÉRT VENNÉK MEG?
Egy befektető akkor vásárol céget, ha az számára a befektetett összegen felül pénzt vagy értéket termel. Mindezt úgy, hogy a kezdeti időszak után csak a háttérből irányítja a céges történéseket. Szóval nem rengeteg melót akar, hanem egy értéktermelő, önjáró gépezetet.
Mert:
- van pénze, amiből még többet szeretne csinálni
- versenytársat, ezáltal piacot akar vásárolni
- van egy technológiai problémája, aminek a megoldását házon belülre akarja hozni
- a portfóliójából hiányzik egy gyöngyszem vagy kompetencia, amivel ki akarja azt egészíteni
MIÉRT NEM VESZIK MEG?
Bármilyen élethelyzetben is jut el arra a pontra, amikor eladná a cégét, egy pillanatra képzelje magát a reménybeli vevő helyébe: ő vajon miért venne egy céget?
Azért, hogy
- folytasson egy húsz-harminc évvel ezelőtt megkezdett életművet?
- napi 10-12 órát dolgozzon majd a cégben?
- tengernyi pénzt, időt, energiát pumpáljon bele, hogy az valamennyire tudjon nélküle is működni?
- rendet tegyen egy kincsesbányának mondott mocsárban?
Hát nagyon nem!
MIÉRT NEM KAPOM MEG AZ ÁRÁT?
Egy cég értékét sokféle módon lehet kiszámolni. Az adásvételi folyamat során az ár vita több szinten zajlik, és gyakran nem csak az árról szól. Íme néhány példa, hogy ügyfeleinknél miért tért el drasztikusan a felkínált összeg az eladó elképzelésétől, vagy épp hiúsult meg az egész üzlet:
- „a cégem én vagyok”: alapító a cég arca és motorja, nélküle nem értelmezhető a vállalkozás
- „pók a hálójában” esete: minden döntés a cégvezetőhöz van bekötve, ő irányítja egy személyben a napi működést. Nincs felhatalmazott, döntésképes felső vezetői szint, hiányzik az átgondolt céges működés. Kompetencia alapon felvett munkatársak helyett családtagok kövesednek be a bizalmi pozíciókba.
- tulajdonos forintosítani akarja cége „szívvel-lélekkel” részét, ami a vevő számára nem érték
- csontvázak a szekrényben – a tárgyalás menete közben kiderülnek turpisságok, ami miatt megrendül a vevő bizalma, és már csak jóval kevesebbet hajlandó fizetni vagy el is áll a vételi szándékától
- a vállalkozásnak nincs jövője a piacon, mert megváltozott az iparág, de ezt az eladó nem akarja belátni
- személyiségbéli különbségek az eladó és vevő között
- érzelmileg nincs kész az alapító a vállalkozása elengedésére
MOST MIT TEGYEK?
Egy cég eladására szomorú esetben gyorsan, kényszer hatására is sor kerülhet, ekkor viszont nehéz reális árat kapni érte. Szerencsés helyzetben erre az eseményre fel lehet készülni, amely során a vevő szempontjainak érdemes megfelelni:
- működjön a cég a tulajdonosától függetlenül is, döntésképes, önálló vezetőséggel
- legyenek tiszta, átlátható üzleti folyamatok, ami alapján a munkatársak dolgoznak
- a folyamatok alapján szerveződjenek kompetencia alapú munkakörök, amelyekből felépül a szervezeti ábra,
- legyen céges stratégia és hozzá kapcsolódó mérőszámok
- ne legyen fekete / szürke kassza
Ezeket a hiányokat rendbe tenni temérdek feladat, adott esetben több havi munka! Ezen azonban most ne aggódjon, csak szánjon rá egy napot, ami Önről és a cégéről szól:
- átbeszéljük, melyek azok a területek, amelyek rendben vannak, vagy csak kicsit kell polírozni rajtuk és bátran ki lehet tenni őket az ablakba,
- azonosítjuk cégének azon szeletét is, ahol viszont rendet kell tennie ahhoz, hogy a vevő számára vonzó legyen a portéka, és méltó árat fizessen érte,
- mindezek fényében rendszerezzük a sikeres eladáshoz szükséges felkészülés teendőit
Vegye fel velünk a kapcsolatot, és kérje szakmai támogatásunkat cége felkészítésében!