GENERÁCIÓVÁLTÁS A CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOKBAN

SZAKMAI DÉLUTÁN

2024. március 20. (szerda), 13:30 – 18:00

Hotel Anna Budapest – 1115 Budapest, Kelenföldi út 1-13.

Hogyan adjam át az életművem úgy,
hogy az hosszú távon is életben maradjon?

Ki fogja átvenni?
Melyik utódom legyen a kiválasztott, ha több is van?
És mi van, ha nem kell neki(k)?

Hogyan kezeljük az utódlást úgy, hogy közben ne menjenek rá a családi kapcsolatok?

Generációváltás könyv

Mihez kezdjek, miután átadtam a stafétát? Hogyan tudom mindezt lelkileg feldolgozni?

És ha nincs utódom? El kellene adnom?
Miért nem adnak életem munkájáért közel sem annyit, mint amennyire gondoltam?

Hogyan tudom fenntartani és növelni cégünk sikerét, ha átvettem a stafétát?
Hogyan feleljek meg a szüleim és a testvéreim elvárásainak?

Melyik számunkra a legbiztonságosabb cégstruktúra?
Milyen adózási buktatói vannak az utódlásnak?

Akár felkészültetek rá, akár nem, egyszer minden családi vállalkozás életében kíméletlenül felszínre törnek a fenti kérdések.

Számtalan ilyen és ezekhez hasonló kérdés megválaszolásában segít a Generációváltás a családi vállalkozásokban című könyvünk, amely alapján az azt olvasók kérésére most SZAKMAI DÉLUTÁNT szervezünk.

A program során megismerheted a könyv szerzőit, akik válaszolnak kérdéseitekre, valamint megosztják sokéves tapasztalatukat az utódlással kapcsolatos kihívásaitokkal, frusztrációitokkal kapcsolatban.

A program célja, hogy fórumot biztosítson a családi vállalkozások tulajdonosai számára arra, hogy a bemutatott eseteken keresztül tudatosan gondolkodjanak a generációváltásról, beszélgessenek hasonló helyzetben lévő vállalkozókkal, majd mindezt cselekvésbe ültessék át a saját cégükben.

Ez az esemény alapítóknak és utódoknak egyaránt szól, akik szeretnék tudatosan a kezükbe venni a gyeplőt és irányításuk alatt tartani a cég átadásának, átvételének vagy eladásának folyamatát. A résztvevőkben az a közös, hogy ugyanabban az élethelyzetben vannak: generációváltásban.

Nemzetközi kutatások alapján a kis- és középvállalkozások
80%-a nem éli túl a generációváltást.

A kudarc egyik legfőbb oka a tudatos tervezés hiánya!

Ezt támasztja alá a Pannon Egyetemmel közösen végzett,
a könyv felvezető fejezetében részletezett országos kutatásunk is,
miszerint a kérdőívünket kitöltők 61%-ának NINCS SEMMILYEN TERVE az utódlást illetően.

Nektek van?

Milyen témákat fogunk feldolgozni?

A Generációváltás a családi vállalkozásokban című programon az utódlás tudatos tervezésének, a staféta sikeres átadásnak 3 kulcsfontosságú területét érintjük.

Tapasztalatunk szerint a családi vállalkozások úgy juthatnak a túlélő 20%-ba, ha az utódlás 1) szervezeti, 2) jogi és 3) érzelmi dimenzióival egyaránt foglalkozunk.

Sikeres generációváltás 3 pillére

1. SZERVEZETI feladatok – ezek hiányában lehetetlen az üzletmenet sérülése nélkül elválasztani a céget és az alapítót, majd átadni azt az utód(ok)nak

  • Miért elengedhetetlen a szervezeti kihívások rendbetétele egy generációváltás során?
  • Miért muszáj függetleníteni az alapítót a cég napi operatív működtetésétől úgy, hogy akár továbbra is tulajdonosi szerepben marad?
  • Miért fontos a stratégia, annak lebontása mérőszámokra és mérhető feladatokra?
  • Hogyan épül fel egy hatékony szervezet?
  • Miért fontosak a jól körülhatárolt és mérhető munkakörök? Hogyan támogatják ezek az elkötelezett munkatársak megtalálását a mai munkaerőpiaci környezetben?
  • Hogyan készülhetek fel a tulajdonosi szerepre, ha én nem akarom majd vezetni a családi céget?
  • Hogyan döntsem el, hogy külsős vagy belsős ügyvezető (családtag, munkatárs) vegye át a cég irányítását?

2. JOGI és ADÓZÁSI kérdések tisztázása – hogy egy hirtelen haláleset ne vigye csődbe egy élet munkáját, illetve a stafétaátadás során ne fizessetek vagyonokat az államnak, ha nem muszáj

  • Hogyan legyek igazságos szülő, ha utódaim eltérő mértékben járulnak hozzá a vállalkozás sikeréhez?
  • Melyik számunkra a legbiztonságosabb cégstruktúra?
  • Hogyan működik a bizalmi vagyonkezelés és mik lehetnek az előnyei?
  • Miért hasznos holdingcégben gondolkodni, hogyan építsem fel?
  • Milyen lehetőségei vannak a családon kívüli utódlásnak?
  • Hogyan működik a Management buy-out (MBO) és a külső befektető bevonásával történő adásvétel?
  • Milyen adózási buktatói vannak a generációváltásnak?

3. ÉRZELMI elakadások megszüntetése – hogy az utódlás ne szakítsa szét a családokat, ne tegyen tönkre rokoni kapcsolatokat, és legyen végre béke a vasárnapi asztalnál

  • Mi a családi vállalkozások résztvevőinek 7 különböző szerepe, ami megnehezíti a konfliktusmentes együttműködésüket?
  • Milyen félelmei, elakadásai lehetnek a generációváltás egyes szereplőinek?
  • Mit akarok én a saját életemmel, és hogyan mondjam el apámnak, ha nem egyeznek céljaim az övével?
  • Mit fogok majd azután csinálni, ha átadtam a céget?

„Ott a helyem ezen a programon?”

Erre hadd válaszoljon az esemény gerincét képező könyv néhány olvasója:

„Egy jól szerkesztett, gyakorlatias példákon alapuló könyvet tart a kezében az olvasó, amely egyszerre ad biztatást és útmutatást az alapító és az utód generációk számára. A könyv olvasása közben látni fogjuk, milyen kihívásokat jelent a generációváltás még egy sikeres családi vállalkozás életében is. A könyv arra is ráirányítja a figyelmünket, hogy a felkészülést már az utód gyerekkorában el kell kezdeni, majd időben fel kell ismerni, hogy az utód szakmailag és emberileg felkészült-e a generációváltásra. Saját tapasztalataim alapján is felhívom a generációváltást elindító szeniorok figyelmét a türelem és a bölcsesség fontosságára. Hiszen nem szabad elfelejtenünk: a mi jelenlegi tudásunk is a múlt kudarcaiból és tapasztalataiból építkezik!

Bárány László
a Master Good csoport alapítója, tulajdonosa
a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnökségi tagja

Bárány Család

„A generációváltás egy rendkívül alulbecsült társadalmi és gazdasági probléma világszerte, ami alól Magyarország sem kivétel. Ez a folyamat nem attól működik, hogy kijelentjük: mától az utódunk az ügyvezető! Leszögezném, hogy az átörökítést erőltetni értelmetlen. A feleknek tenniük kell érte, nyíltan beszélniük kell róla – és tanulni, elmélyülni a témában. Mindehhez kiváló kezdet, akár vitaindító ez a könyv. Ha egy érdekelt kezébe kerül, és a családi vállalkozások csupán pár tized százalékát megmentettük azzal, hogy az olvasottak alapján elindul a fejekben a vezérhangya, már sokat tettünk, sokat nyertünk.”

Schiller Márk
schtratégiai és marketingigazgató
a Schiller Autó Család harmadik generációsa
a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnökségi tagja

Schiller Család

A Generációk Partnere csapatáról

2007 óta számos céggel dolgoztunk a generációváltás témájában – nagyságrendjük jelentősen eltér: árbevételük szerint 165 millió és 9,3 milliárd forint között, létszámukat tekintve 18 és 370 fő között húzódik a skála. Iparágak tekintetében is rendkívül színes a paletta: az orgonaépítő vállalkozástól kezdve a mezőgazdasági, állattenyésztői-tejipari cégcsoporton és az emelődaru-szerelő vállalaton keresztül egészen a vakcinatojás-termelő cégig terjed.

Az e cégeknél eltöltött munkás hónapok, évek alapján bátran elmondhatjuk, hogy az általunk vallott cégépítési, szervezetfejlesztési, vezetési és generációváltással kapcsolatos elvek iparágtól függetlenül működnek.

Ami azonban minden együttműködésünk során egyedi, az a vállalkozás mögött álló család – részletesebben szólva annak szereplői, kapcsolatuk minősége, személyiségük, motivációik, erősségeik és elakadásaik. A generációváltás sikere szempontjából kulcsfontosságúnak tartjuk, hogy az ő személyes kihívásaik legalább annyi figyelmet kapjanak, mint a cégük, annak folyamatai és a váltás során felmerülő jogi és adózási kérdések.

A könyv szerzőiről, akik egyben a program előadói is lesznek

Molnár Szabolcs

Molnár Szabolcs
szervezetfejlesztő, ügyvezető

Hiszem, hogy egy családi vállalkozás számára nem lehet cél, hogy úgy működjön, mint egy multi. Azonban rengeteg hasznos elvet és módszert lehet tőlük tanulni, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy egy vállalkozás az alapító nélkül is megálljon a saját lábán, és ezáltal sikeresen átadhatóvá, eladhatóvá váljon. Mindezt ráadásul úgy, hogy megtartja családias jellegét.

Pálos Ildikó

Pálos Ildikó
szervezetfejlesztő, generációváltás-szakértő

Hiszem, hogy a generációváltásban nincsenek dobozos megoldások, és az a célravezető, ha ezen a hosszú és göröngyös úton minden család, minden vállalkozás megtalálja a saját ritmusát, a saját elképzeléseit. Ehhez pedig nem szégyen segítséget kérni. Ha ez a könyv valakinek akár csak egyetlen lépés megtételéhez inspirációt adott, már megérte megírni.

Dr. Csővári István

Dr. Csővári István
ügyvéd, adószakértő

Hiszem, hogy az általunk alkalmazott jogi megoldások a családi vállalkozások számára nem csupán rendkívül fontosak: sok esetben a túlélés zálogai, máskor növekedési korlátokat hárítanak el. Ezért is mondtam gondolkodás nélkül igent arra a felkérésre, hogy egy könyvben foglaljuk össze a generációváltás kihívásaival küzdő vállalkozók lehetőségeit.

Kinek szól ez az program?

Neked szól ez a program

…ha nem bízod a családi vállalkozásotok jövőjét a véletlenre

…ha fontos számodra a tudatos tervezés, a bukás kockázatának minimalizálása

…ha a békés családi viszonyok legalább annyira fontosak számodra, mint maga a vállalkozásotok

…ha szeretnéd csökkenteni az esélyét, hogy a stafétaátadás pénzügyi és családi krízissé fajuljon

Nem neked szól a program

…ha „ej, ráérünk arra még”

…ha szerinted az idő és az örököseid ezt majd úgyis megoldják

…ha szerinted mindez a könyvelőtök/ügyvédetek dolga, akinek elég tapasztalta van egy ilyen „egyszer az életben” eseménnyel kapcsolatban

…ha kevésbé foglalkoztat a gyermekeid, az unokáid, az alkalmazottaid és az évtizedes munkád jövője

Az előző programunk résztvevői mondták

Értékeld a délutánt! Milyen volt?

  • Hasznos és tanulságos volt, köszönöm!
  • Tartalmas, informatív, jó volt a dinamikája. Csoportdinamika – nyitottság – előadók
  • Hasznos volt. Szervezet tekintetében több dolog is fókuszban van nálunk jelenleg.
  • Érdekes volt, gondolatokat ébresztett bennem.
  • Nagyon érdekesnek találtam. Jól összefogott míting volt, gondolatokat ébresztett. Kitágította azt a nézőpontot, amivel ide érkeztem.
  • Rengeteg érdekes, tanulságos dolog elhangzott, elgondolkodtató volt.
  • Gondolatébresztő. Kicsit sok az elmélet, kevesebb az interakció.
  • Összetett, elgondolkodtató, tartalmas és szórakoztató. Hasznos!
  • Jól éreztem magam. Tanultam újat. Ügyes workshop szervezés.
  • Tartalmas, ismeretterjesztő, érdekes, segítő.
  • Jól éreztük magunkat… Nem bántam meg, hogy eljöttünk… Köszönjük!

Mit viszel magaddal?

  • Új információkat, impulzusokat, nézőpontot és kapcsolatokat viszek magammal.
  • Van még mit tanulni, de jó úton vagyok.
  • Elsősorban a szervezeti és érzelmi dimenziókból több, részünkről jobban megfontolandó dolgot.
  • A tapasztaltak felgyorsítják a folyamatokat.
  • Magammal viszem a külső segítség lehetőségét, hogy tágabb összefüggésbe helyezzem a teendőinket, kapcsolatunkat.
  • Tapasztalat, gondolkodásmód, új látásmódok.
  • Meg lehet találni a megoldásokat, de beszélni kell róla!
  • Legfontosabb teendőim, amit már tudok egy ideje, de most megoldani: cég (vagyon), ügyvezetés.
  • Új tudást, új kapcsolatokat.
  • Más emberek tapasztalatait, amik segíthetnek nekem is.
  • Emberi történeteket, példáikból tanulságokat, amiket kerüljek vagy előzzek meg…

„Nemcsak azért vagyunk felelősek, amit teszünk,
hanem azért is, amit nem teszünk meg.”

Lao-Ce

A vállalkozók többségéből azonban hiányzik a problématudat,
és vagy büszkeségből, vagy bizalmatlanságból NEM KÉR SEGÍTSÉGET.

Akik mégis, azok nagy része sajnos csak akkor keres fel bennünket,
amikor már megtörtént a baj
amikor már kevés idő maradt a tervezésre…
amikor azonnal cselekedni kell…

A jó hír az, hogy NEM VELETEK VAN A BAJ,
ilyen vagy olyan formában minden család hasonló kihívásokkal küzd.

Ráadásul a generációváltással kapcsolatban
már létezik hatékony szakértői támogatás: NEM VAGYTOK EGYEDÜL.

Ha még nincs részletes tervetek az utódlásra, és nem dolgoztok rendszeresen és tudatosan annak megvalósításán, akkor eljött az idő!

GYERE EL TE IS és tegyél egy kicsi, de fontos lépést a sikeres generációváltásotok érdekében!

Mert NEM CSAK a vagyon sorsa a tét!

Operatív információk

IDŐPONT2024. március 20., szerda
IDŐTARTAM13:30 – 18:00
HELYSZÍNHotel Anna Budapest
1115 Budapest, Kelenföldi út 1-13.
LÉTSZÁMmax. 12-18 fő
EARLY BIRD ÁR* (-20%) március 6-igNORMÁL ÁR – március 6-tól
RÉSZVÉTELI DÍJ39.000 Ft + ÁFA / fő49.000 Ft + ÁFA / fő
TOVÁBBI CSALÁDTAGOK (-50%)19.000 Ft + ÁFA / fő24.000 Ft + ÁFA / fő
AZ ÁR TARTALMAZZAmunkafüzet, kávé, üdítő, teasüteménymunkafüzet, kávé, üdítő, teasütemény

* A 2024. március 6-ig befizetett részvételi díj esetén.

Jelentkezésemmel hozzájárulok, hogy a programokon készült fotókat és videófelvételeket a Generációk Partnere Kft. reklámanyagaiban, weboldalán, videómegosztó portálokon, illetve közösségi média felületein felhasználja.

A jelentkezés beérkezése után előlegbekérőt küldünk, az ott feltüntetett banki adatok alapján várjuk a részvételi díj átutalását, legkésőbb a rendezvény előtti napig. A programon való részvétel feltétele a hiánytalanul kitöltött jelentkezési lap és a részvételi díj befizetése. A részvételi díjak természetbeni juttatásnak minősülő tételeit (étel, ital) adó- és járulékfizetési kötelezettség terheli, amelyek megfizetése a megrendelő feladata, ezért a részvételi díjakról kiállított számla minden esetben külön fogja tartalmazni a természetbeni juttatások mértékét.

A részvétel lemondása a rendezvény előtt több mint 14 nappal díjmentesen, 14 és 7 nap között a részvételi díj 50%-ának, a rendezvényt megelőző 7 napon belül pedig a teljes díj megfizetésével lehetséges. Jelentkezésemmel kijelentem, hogy a regisztrációs feltételeket megismertem, azokat maradéktalanul elfogadom.

Együttműködő partnereink

VOSZ, K&K Magazin, KAVOSZ, Pannon Egyetem
KAVOSZ