Munkatársaink

Bányai Balázs – szervezetfejlesztő, online marketing szakértő
2013 óta dolgozom kis- és középvállalkozásokkal: stratégiai szinten rendbe tesszük a belső folyamataikat és erre ráépülve a vevőszerzésüket. A legfőbb erősségeim a marketing szemléletem és az analitikai képességem. Egy cég átvizsgálása során a rendelkezésre álló adatok elemzéséből képes vagyok a cégvezető számára is érthető módon átadni, hogy mi történik a háttérben.
Az ügyfeleinknél gyakran látom, hogy azt gondolják magukról, ők annyira különleges iparágban, különleges termékkel vagy szolgáltatással foglalkoznak, hogy náluk nem érdemes „úgy” marketingezni, elég ha van egy jó logó, hiszen a termék, szolgáltatás eladja magát. Ez azonban már nem így van. Aki nem elég éber a marketing területen, döbbenten szembesülhet azzal, hogy egy általa kevesebbre tartott versenytárs remekül kézbe vett marketinggel hónapok alatt beelőzi őt, és viszi magával a beszállítóit, munkatársait, olykor a vevőit is. Számos, a rendszerváltás során alakult cégnek tudtam marketing szemléletű szemüveget adni és ezen keresztül egy új pénzügyi dimenzióba kerülni.
Az ügyfeleink meglepődnek, hogy egy folyamatelemzés során is mennyit számít a marketing szemlélet: ha a cégen belüli osztályok az egymással való kapcsolódásra úgy tekintenek, mint belső szolgáltató-ügyfél kapcsolatra, meghökkentően hatékonyabbá tudnak válni a folyamatok.
Hiszem, hogy egy szervezetfejlesztés eredményét nem csak a cégvezető élvezheti. Az elemzések által megértett ügyféligény, a tűpontosan célzott marketing a cég ügyfelei számára is értéket teremtenek, ami végül a nyereségben csapódik le.

Dr. Csővári István – ügyvéd, adószakértő
12 éves koromban döntöttem el, hogy ügyvéd leszek. Egy rövid megingásom volt csak gimnáziumban, amikor is a közgazdász pályával kacérkodtam. Talán ez szülte a jogi egyetemen azt az elképzelést, hogy valami nagyon bonyolult, gazdasági jogi területtel szeretnék foglalkozni – olyannal, amire rendes jogász sohasem vetemedne.
Önszorgalomból kezdtem számviteli és pénzügyi tanulmányokba, amelyeket posztgraduális képzésen folytattam, hogy aztán az egyik nemzetközi Big4 tanácsadó cég adóosztályán találjam magam, és a legnagyobb amerikai multik nemzetközi adótervezésével foglalkozhassak. Bonyolult cégstruktúrák és hatalmas összegek világába csöppentem. A számológépemet nagyobbra kellett cserélnem, mert nem volt elég helyiérték rajta, amikor az ügyfelek pénzügyi adatait forintra kellett váltanom az adóbevallásuk készítésekor.
Ma már az adójog mellett egyéb jogterületekkel is foglalkozom. Ezért mentem át annak idején a Big4-tól először egy kisebb nemzetközi irodába, majd onnan egy hasonlóból kivált, adójogra és KKV-k felvásárlására szakosodott „boutique” ügyvédi irodába. Itt a multicégek mellett már családi vállalkozások is megjelentek az ügyfélkörünkben, és már nem csak egy New York-i vagy amszterdami adótanácsadó nemzetközi tervrajzainak magyar vonatkozású oldalait kellett véleményeznem vagy kiegészítenem, hanem immáron a cégek tulajdonosainak rajzolhattam fel vállalkozásuk működési modelljének átalakítási lépéseit a létező legnagyobb mágnestáblára, amit az országban kapni lehetett.
Egy ideje pedig már saját jogi butikomat vezetem, építem, és túlnyomó részt már családi vállalkozásoknak, KKV-knak dolgozom.
E cégek tulajdonosai méltányolják leginkább, ha azonnal meg tudjuk mondani az egyeztetéseinken a „frankót”, és nem kell sem a könyvelőjükkel, sem egy adótanácsadóval tanácskoznunk ahhoz, hogy tudjuk, számviteli és adózási szempontból is működni fog az a jogi megoldás, amit kitaláltunk nekik. „Tudja a jobb kéz, mit csinál a bal”… és ezáltal hamarabb meglátjuk az egyszerre innovatív és biztonságos jogi megoldásokat, de hamarabb azonosítjuk a kockázataikat is, hogy azokat időben és megfelelő módon kezelhessék.
Hiszem, hogy ezek a jogi megoldások a családi vállalkozások számára nem csupán rendkívül fontosak: sok esetben a túlélés zálogai, máskor növekedési korlátokat hárítanak el. Ezért is mondtam gondolkodás nélkül igent arra a felkérésre, hogy egy könyvben foglaljuk össze a generációváltás kihívásaival küzdő vállalkozók lehetőségeit.

Fejérdi Ildikó – szervezetfejlesztő, HR-szakember, coach
A ranglétrát alulról bejárva először egy középvállalatnál, majd egy autóipari multinál voltam HR menedzser. Dolgoztam élelmiszer- és építőipari cégnél is, majd a felső vezetői és vállalati szerepemből 2021-ben kiléptem. Azóta tanácsadóként, trénerként támogatom a fejlődésre, változásra nyitott cégeket, vezetőket, munkatársakat.
Imádom az embereket, szeretem a kapcsolódásokat. Tudom, mennyi minden múlik azon, hogy milyenek ezek a kapcsolatok, mennyi hozzáadott értéke lehet egy jó csapatműködésnek. Maximalista vagyok, csakis a legmagasabb szintű felkészültséggel elégszem meg magamtól. A belém fektetett bizalmat igyekszem minél jobban meghálálni.
Erősségem a kommunikáció, kapcsolatteremtés, visszajelzés adása. Sok-sok éves vállalati tapasztalattal tudom, hogyan működnek egy cégnél a folyamatok, hol vannak a beavatkozási és fejlesztési pontok, hol érnek össze a fogaskerekek. A kiválasztástól a teljesítmény értékelésig, a belső kommunikációtól a személyügyi marketingig, a stratégiai tervezéstől a legkülönfélébb intézkedések és szabályzatok bevezetéséig, a HR adminisztrációtól a munkajogi kérdésekig mindennel foglalkoztam a vállalati szférában.
Nagyra becsülöm azokat a vezetőket, akik befektetnek cégük, dolgozóik és folyamataik fejlesztésébe, hogy még jobbak lehessenek.
Hiszem, ha egy cég vezetője elkötelezett a fejlődés mellett, akkor minden vállalkozásnál meg lehet találni a tartalékokat, és szárnyakat adni a változásnak, előrelépésnek. Ennek eredményét pedig legjobban a hatékonyságban, a kollégák munkavégzésének minőségében lehet megtapasztalni. Egy jó céghez és egy jó vezetőhöz hűségesek az emberek. Elégedettek, és jól dolgoznak.

Koronczai Rita – szervezetfejlesztő, coach
Még egyetemista voltam, amikor egy gyártóegységgel is rendelkező multinacionális vállalathoz kerültem fordítónak – a közeli étterem heti menüjétől kezdve, a Sprinkler berendezés működési elvén át az ÁFA törvényig bezárólag mindent fordítottam. Saját asztalom nem lévén, mindig oda ültem, ahol épp felállt valaki a saját asztalától, cserébe persze apró szívességeket kértek. Így lett rálátásom a gyártásra, a karbantartásra, a pénzügyekre, marketingre és a vezetésre röpke három hónap alatt.
Ezt követően tizenkét évig dolgoztam marketingvezetőként egy multinacionális vállalatnál. Ez idő alatt megtapasztaltam, hogy bármiről is van szó, bármilyen rendszerről, szervezetről beszélünk, mindennek az alapját a benne lévő emberek és a köztük lévő kapcsolat képezi – ha mindez rendben van, akkor rendkívül magas értéket tudnak teremteni.
Szervezetfejlesztő coachként szeretem hozzásegíteni az embereket önmagunk mélyebb megértéséhez, kibontani a képességeiket, és támogatni őket abban, hogy igazán magas minőségben és mindvégig önazonosan legyenek képesek elvégezni feladataikat – ez az, ami igazán motivál.
Egy cég cégszerű működése két fő pilléren nyugszik: emberek és folyamatok.
Hiszem, hogy egy szervezet belső folyamatainak feltérképezése, a folyamatok mögötti működtető erők felfedezése és mindezek fejlesztése az ember és a szervezet életében is óriási energiákat szabadíthat fel. És ez az energia rengeteg hozzáadott értéket teremt nemcsak az egyén, a szervezet, de a környezetünk, a világ számára is.

Körmendi Anita – szervezetfejlesztő, válságmenedzser
Mióta az eszemet tudom, bármilyen közösségben találtam magam, azonnal elkezdtem a jobbító szándékú munkát azért, hogy a fejlődés érdekében a közös érdekek kimondásra kerüljenek és a közösség tagjai elkezdjenek együtt gondolkodni. Iskolás koromban az osztály és a tanárok közt voltam híd, az egyetemen szakmai fórumokat éltettem, de igazából azóta érzem magam az együtt gondolkodás élharcosának, miután elkezdtem az iparban dolgozni. Túlnyomó részt autóipari beszállítóknál és beszállítóknak dolgoztam, hatalmas keresztmetszetét megismerve a magyar gépgyártó vállalkozói világnak: a rendszerváltástól, napjainkig.
A tanulás, a megértés iránti igényem miatt alakult úgy, hogy gépészmérnöki diplomám mellé először egy közgazdász, majd ezekre építve egy manapság – a szélsőséges változások, a nehezen kiszámítható gazdasági környezet miatt – egyre jobban keresett MBA Turnaround Manager végzettséget is szereztem. Ezt azért is tartom fontosnak, mert hazánkban a vállalkozásindítás és fejlesztés, a delegálás folyamata és a generációváltás sem rutinszerű, elkél a segítség!
Az iparban töltött éveim alatt, kohászati, gépgyártási területeken jártam be nagy ívet. Folyamatmérnökként kezdtem és a világ egyik legnagyobb acélgyártójának magyar menedzsmentjében zártam alkalmazotti pályám. Dolgoztam fizikai dolgozókkal műszakban, és tartottam külföldön szakmai előadást több száz ember előtt. Szakterületemen jellemzően én voltam az egyetlen, aki a szakmai eredményei mellé mindig becsempészte a szervezetet érintő kérdéseket is.
Idővel már nem csak üzemeket vezettem, hanem komplett beruházásokat is menedzseltem és profitcenterekért feleltem. A stratégiai gondolkodás, és a jobbító szemlélet népszerűsítése, illetve a vállalkozói közösségek maximálisabb szolgálata miatt léptem végül tanácsadói pályára.
Hiszem, hogy ahhoz, hogy sikeresebb, rugalmasabb, egészségesebb legyen egy szervezet, szükség van a benne dolgozók folyamatos együtt gondolkodásra, a jól megfogalmazott közös célok definiálására, majd kommunikálására, azaz transzparens külső-belső tájékoztatásra. Ha ez nem megy egy szervezetnek magától, akkor külső segítség kérése manapság mondhatni kötelező.

Pálos Ildikó – szervezetfejlesztő, generációváltás-szakértő
„Hozzánk több tanácsadó be nem teszi a lábát!” – méltatlankodott a három tulajdonostárs egyike, akit testvére akart rávenni arra, hogy üljünk le beszélgetni családi vállalkozásuk rendbetételéről. Kiderült, hogy az előző három évben két tanácsadó céggel is megjárták. Százoldalnyi tanácsadói jelentés landolt a fiókjukban, aminek nagy részét nem is értették, és amiért érzésük szerint indokolatlanul sok pénzt fizettek. A helyzetük pedig azóta is csak romlott: utáltak bejárni dolgozni, és puskaporossá vált közöttük a levegő, amit ráadásul a munkatársaiknak kellett „belélegezniük”.
Végül a szkeptikus tulajdonostárs beleegyezett egy háromórás kötelezettségmentes találkozóba, aminek a végén azt kérdezte tőlem: „Mit is mondtál, mikor tudnál kezdeni?”
2007 óta kísérem a generációváltás életciklusában járó kis- és középvállalkozások tulajdonosait, családtagjait, munkatársait ezen az izgalmas, szanaszét ágazó, érzelmileg is megterhelő úton. Visszajelzésük szerint fő erősségem, hogy rövid idő alatt átlátok kusza, bonyolult rendszereket, hamar felszívom a közös gondolkodáshoz szükséges iparági sajátosságokat, és mindent a gyakorlatban, sallangokat mellőzve csinálunk végig. Együtt. Mindezt úgy, hogy közben az érzelmeiket is jó kezekben érzik.
Emberközpontú közgazdász vagyok – szoktam mondani, ha a végzettségemet kérdezik. Hét év multinacionális cégeknél eltöltött idő után egy közepes méretű vállalkozáshoz kerültem. Leesett az állam, hogy hogyan lehet célok, folyamatok, vezetői kompetenciákat nélkülöző vezetők hiányában egyáltalán létezni! Lényegében az első mini-szervezetfejlesztési projektem ennél a cégnél indult.
Hiszem, hogy a generációváltásban nincsenek dobozos megoldások, és az a célravezető, ha ezen a hosszú és göröngyös úton minden család, minden vállalkozás megtalálja a saját ritmusát, a saját elképzeléseit. Ehhez pedig nem szégyen segítséget kérni.

Molnár Szabolcs – szervezetfejlesztő, ügyvezető
Életem első meghatározó munkahelye egy családi vállalkozás volt, ahol négy év alatt nemcsak a vállalkozást, de az alapító vőjelöltjeként a családot is mélyen megismerhettem. Akkor még nem sejtettem, később milyen hasznos lesz számomra, hogy beleláthatok egy vállalkozó család életének sűrűjébe, és a saját bőrömön tapasztalhatom meg a családi cégek mindennapjainak szépségét és árnyoldalát. Így pontosan tudom, milyen a munkával fűszerezett vasárnapi ebédek hangulata, a „családtag, aki egyben beosztott” tudathasadásos állapota, az érzelmekkel túlfűtött döntések eredménye, vagy a tulajdonosi szemlélet csodálatra méltó ereje.
A középiskolásként az Egyesült Államokban töltött egy év, a közgazdász végzettségem és a KKV-munkahelyeim végül a multik világába vezettek. Akkor vonzó volt az az új közeg, ami választ adott a kis- és középvállalkozásoknál megélt hiányokra: volt rendszer, mérőszámok, stratégia, rokoni kapcsolatoktól mentes döntések.
Nagyvállalati közegben a ranglétra szinte minden szintjén jártam. Megtapasztaltam az európai és az amerikai munkakultúrát is, és rengeteget tanultam folyamatokról, szervezeti felépítésről, hatékonyságról, vezetésről. Az ezredfordulón munkám szerves részévé vált a lean szemlélet vállalaton belüli elterjesztése, amelynek tapasztalata évekkel később tanácsadói pályára vitt. Felépítettem az amerikai Lean Enterprise Institute hazai szervezetét, ahol a mai napig olyan multinacionális vállalatokkal dolgozunk, mint az Audi, az E.ON, az IKEA, a LEGO, a MOL vagy a Praktiker.
Pálos Ildikóval, aki addigra közel tízéves tapasztalattal rendelkezett a családi vállalkozások világában, 2015-ben találkoztunk. Kiderült, hogy nemcsak jövőképünk, de szemléletünk és értékrendünk is egyezik. A multi környezetben addigra eltöltött két évtized elég volt számomra ahhoz, hogy közös küldetésbe fogjunk, és olyan csapatot építsünk, amely képes támogatni az alapítókat és utódokat az utódlási folyamat összetett kihívásában.
A sors tehát úgy hozta, hogy huszonöt év után bezárult a kör: visszatértem a családi vállalkozásokhoz.
Hiszem, hogy egy családi vállalkozás számára nem lehet cél, hogy úgy működjön, mint egy multi. Azonban rengeteg hasznos elvet és módszert lehet tőlük tanulni, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy egy vállalkozás az alapító nélkül is megálljon a saját lábán, és ezáltal sikeresen átadhatóvá, eladhatóvá váljon. Mindezt ráadásul úgy, hogy megtartja családias jellegét.

Dr. Titkos Csaba – coach, terapeuta
Az élet és egyéb iskolák tettek Segítővé. Fizikai, szellemi, hitbéli és érzelmi erőpróbák alakítottak. A 60-as évek külvárosi bandázásai, a tizenévesen végzett fizikai munka, a versenysport, a matematikai, gazdasági, szociológiai, pszichológiai és terápiás tanulmányok, az oktatói, a tréneri és a terápiás munka, valamint három gyermek felnevelése, házasság és válás formáltak. Tapasztalataim, tanulmányaim és másokra fordított energiáim támogatnak abban, hogy eredményes legyek.
Közgazdász, szociológus, a Magyar Pszichológiai Társaság okleveles T-csoport-vezető trénere, a Magyar Pszichodráma Egyesület pszichodráma-vezetője, képzett coach és terapeuta vagyok. A Pécsi Tudományegyetemen oktatok 1982 óta, 2015 óta habilitált docensként. PhD-disszertációmat csoportmunka témában írtam, habilitációm során a kompetenciafejlesztés lehetőségeit és módszereit vizsgáltam. Oktatói munkám során közgazdász hallgatóim önismereti, vezetői, vállalkozói és szervezetfejlesztői készségein dolgozunk. Ennek sikerét jelezte a 2008-ban elnyert „Az év menedzsmentoktatója” díj.
A 90-es évek közepétől piaci környezetben is dolgozom – embereket és szervezeteket fejlesztek. Kisvállalkozások, jelentős hazai és nemzetközi cégek, termelő, szolgáltató, pénzügyi, oktató, kulturális és államigazgatási szervezetek alkalmazottjaival, vezetőivel dolgoztam, akik a közreműködésemmel magukon és szervezetükön is munkálkodtak. Az ezredforduló óta foglalkozom terápiával, embereket segítek elakadásaik meghaladásában.
A generációváltásban egyszerre vannak jelen strukturális és érzelmi problémák. Az utóbbit azonban sokszor elfojtják az érintettek, aminek aztán gyakori következménye, hogy ezek az érzelmek (elfojtott tartalmak) váratlanul és romboló erővel jelennek meg a céges színpadon. Abban segítem az érintett vállalkozások családtagjait, valamint a nem családtag munkatársakat, hogy kapcsolatba kerüljenek az érzéseikkel, vállalják fel és dolgozzák át őket, hogy a generációváltás folyamatában erőforrásként tudják használni, ne pedig azok kiszolgáltatottjai legyenek.
Hiszem, hogy a generációváltásban nem lehetnek tabutémák: eshet szó megromlott szülő-gyerek, házastársi vagy testvéri viszonyról, örökségből való kitagadásról, a generációváltást kísérő gyászfolyamat feldolgozásáról, esetleg tényleges gyászról. A Segítővel folyó munkában mindezeknek helye van: beszélgessünk róla. Cél, hogy a szereplők megtalálják saját útjukat. Saját úton lenni ugyanis hiteles életet jelent.

Tóth András – automatizálási szakértő, gépészmérnök
Tizenhat évet dolgoztam vezető tervezőként és mérnökcsoport vezetőként fémipari szerszámgyártó és gépgyártó kisvállalatoknál, amelyek számos iparágban működő, termelő vállalatok részére fejlesztettek gyártó és szállítórendszereket, robotos alkalmazásokat. Dolgoztam ipari nagyberuházás vezetőjeként a világ legnagyobb magánkézben lévő cégénél. 2014 óta műszaki tanácsadást is végzek kis- és középvállalatoknál.
Munkám során bepillantást nyertem számtalan kis-, közép- és nagyvállalat működésébe és folyamataiba. Erősségem, hogy képes vagyok gyorsan és hatékonyan feltérképezni a feladatokat, átlátni a struktúrákat, összefüggéseket. Az információgyűjtés és döntéselőkészítés, szervezés és projektmenedzsment terén is nagy rutinnal rendelkezem.
A szervezetfejlesztési folyamatokat logikus, strukturált gondolkodással, sokszor egyedi nézőpontokkal, lényegre törő kérdésekkel igyekszem támogatni. Célom, hogy a vállalkozások szereplőit kizökkentsem berögzült gondolkodási sémáikból, más oldalról is megvilágítsam folyamataikat, segítsem őket hiányosságaik, lehetőségeik és tartalékaik felismerésében, majd közösen hatékony, működtethető megoldásokat dolgozzunk ki.
Vezettem olyan projektet, ahol megbízóm elkerült meg nem térülő, milliárdos beruházást. Egy másik esetben ügyfelünk megmenekült előnytelen szerződésből származó 800 millió forintos kártól, illetve szakmailag kísértem egy – automatizáláshoz nem értő – kisvállalat cégvezetőjét is egy új üzemmel kapcsolatos beruházás koncepciójának kidolgozásától, annak kivitelezéséig.
Együttműködő partnereink

